Het relatiemagazine (ook wel sponsored magazine of customer magazine genoemd) hoort zonder meer thuis in een gedegen content marketing middelenmix! Uit verschillende Britse en Nederlandse onderzoeken naar de effectiviteit van relatiemagazines blijkt dat het relatiemagazine juist nu een krachtige marketingtool is. Belangrijkste uitkomst van de onderzoeken in de UK en Nederland: een relatiemagazine realiseert een gemiddelde leesduur van maar liefst 25 minuten, bereikt een hoog aantal meelezers en wordt langere tijd bewaard. Ook wordt het relatiemagazine niet gezien als ongevraagde direct mail, maar als relevante communicatie-uiting.
Deze resultaten zette de Association op Publishing Agencies (APA) aan om het relatiemagazine voortaan aan te duiden als het ’25 minutes medium’. Uniek, omdat geen enkel ander medium een dergelijk lange kwaliteitstijd met een doelgroep consument weet te realiseren. Ter vergelijk: 25 minuten aandacht staat gelijk aan de impact van 50 televisiespotjes van 30 seconden. Een relatiemagazine zet in die 25 minuten ook daadwerkelijk aan tot actie, blijkt uit diezelfde onderzoeken. Een magazine beweegt namelijk bijna 50% van de lezers tot een (re)actie na het lezen van het laatste nummer. Een duizelingwekkend hoge response rate afgezet tegen die van andere mediatypen waar 3% als zeer succesvol wordt gezien. De belangrijkste uitkomst van het onderzoek: de inzet van een relatiemagazine in de B2C markt leidt gemiddeld tot een toename in sales van 8%.
Uit recent Nederlands onderzoek door Cendris Research Center blijkt eveneens dat het effect voor de afzender van een relatiemagazine aanzienlijk is. Zo scoren lezers van een relatieblad hoger dan niet-lezers als het gaat om betrokkenheid ten aanzien van het bedrijf, aldus Cendris Research Center. Deze betrokkenheid vertaalt zich in:
- Meer vertrouwen
- Hogere tevredenheid
- Sterker gevoel van binding
- Hogere bereidheid om relatie voor te zetten
- Minder gevoelig voor alternatieve aanbieders
- Hogere bereidheid om bedrijf of merk bij anderen aan te bevelen
Ook zijn lezers van relatiemagazines positiever over het bedrijfimago dan niet-lezers en is er in Nederland een hoge actiebereidheid van de lezers door het ingaan op aanbiedingen en uitnodigingen.
Het relatiemagazine is dus een effectief medium en krachtige marketingtool voor branding, binding en sales.