Onmisbare marketingtool

Het relatiemagazine (ook wel sponsored magazine of customer magazine genoemd) hoort zonder meer thuis in een gedegen content marketing middelenmix! Uit verschillende Britse en Nederlandse onderzoeken naar de effectiviteit van relatiemagazines blijkt dat het relatiemagazine juist nu een krachtige marketingtool is. Belangrijkste uitkomst van de onderzoeken in de UK en Nederland: een relatiemagazine realiseert een gemiddelde leesduur van maar liefst 25 minuten, bereikt een hoog aantal meelezers en wordt langere tijd bewaard. Ook wordt het relatiemagazine niet gezien als ongevraagde direct mail, maar als relevante communicatie-uiting.

Deze resultaten zette de Association op Publishing Agencies (APA) aan om het relatiemagazine voortaan aan te duiden als het ’25 minutes medium’. Uniek, omdat geen enkel ander medium een dergelijk lange kwaliteitstijd met een doelgroep consument weet te realiseren. Ter vergelijk: 25 minuten aandacht staat gelijk aan de impact van 50 televisiespotjes van 30 seconden. Een relatiemagazine zet in die 25 minuten ook daadwerkelijk aan tot actie, blijkt uit diezelfde onderzoeken. Een magazine beweegt namelijk bijna 50% van de lezers tot een (re)actie na het lezen van het laatste nummer. Een duizelingwekkend hoge response rate afgezet tegen die van andere mediatypen waar 3% als zeer succesvol wordt gezien. De belangrijkste uitkomst van het onderzoek: de inzet van een relatiemagazine in de B2C markt leidt gemiddeld tot een toename in sales van 8%.

Uit recent Nederlands onderzoek door Cendris Research Center blijkt eveneens dat het effect voor de afzender van een relatiemagazine aanzienlijk is. Zo scoren lezers van een relatieblad hoger dan niet-lezers als het gaat om betrokkenheid ten aanzien van het bedrijf, aldus Cendris Research Center. Deze betrokkenheid vertaalt zich in:

  • Meer vertrouwen
  • Hogere tevredenheid
  • Sterker gevoel van binding
  • Hogere bereidheid om relatie voor te zetten
  • Minder gevoelig voor alternatieve aanbieders
  • Hogere bereidheid om bedrijf of merk bij anderen aan te bevelen

Ook zijn lezers van relatiemagazines positiever over het bedrijfimago dan niet-lezers en is er in Nederland een hoge actiebereidheid van de lezers door het ingaan op aanbiedingen en uitnodigingen.
Het relatiemagazine is dus een effectief medium en krachtige marketingtool voor branding, binding en sales.

Investeren in print?

Bent u rotsvast overtuigd van de kracht van online marketing en digitale communicatie? Dan vraagt u zich waarschijnlijk af of printadvertenties vandaag de dag nog enig nut hebben en waarom u of uw partners zou(den) willen bijdragen? Wij geven u 5 redenen waarom het juist verstandig is te investeren in print. Want met direct mails, social media, websites, blogs, mailings, AdWords, enzovoort kunt u razendsnel en effectief uw klant bereiken, maar advertenties, en zeker deze in specifieke magazines met een afgebakende doelgroep, hebben zowaar een nog grotere impact dan tien jaar geleden!

Even geen internet
In een tijd waarin we constant verbonden zijn met het internet, is het rustig lezen van een magazine of een boek een zaligheid. Net omdat al die technologie ons overspoelt, wordt het papieren magazine of boek dé offline uitzondering.

Effectief bereik
Printadvertenties in gespecialiseerde magazines bereiken gemakkelijk de gewenste doelgroep. U pakt de lezer net in de omgeving waarin hij zich wil verdiepen.

Vertel een verhaal
Met print kunt u een verhaal vertellen, met beelden er bij die dat nog eens ondersteunen. Dit vertelt veel meer dan een advertentie die zichtbaar is op een scherm, omringd door andere inhoud op de webpagina die ook aandacht opeisen.

Gedeelde content
Een magazine komt al snel in het vizier van andere potentiële lezers. Het is een feit dat we sterk geneigd zijn om door een tijdschrift te bladeren dat onze aandacht trekt. Wanneer we iets lezen dat ons interesseert, delen we die kennis graag met anderen. Op die manier gaan magazines van hand tot hand. En zo dus ook de advertenties die erin staan.

Laat een indruk na
Een goede advertentie is er één die in het geheugen blijft hangen. En een beeld gedrukt op papier maakt nu eenmaal meer indruk op ons dan de vele prikkels die we online te zien krijgen. Het creëert een waardevolle beleving en betrekt de lezer meer dan een online advertentie. Hierdoor is de kans groter dat de lezer de naam of het logo van uw bedrijf zal onthouden.

Kortom, investeren in print is altijd een goed idee.

Ja, ik ben geïnteresseerd in een eigen magazine!

© Copyright 2016 Great Magazines, alle rechten voorbehouden.
Algemene Voorwaarden Opdrachtgever - Algemene Voorwaarden Adverteerder - Disclaimer

Wij gebruiken cookies voor het optimaliseren van onze website. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten